En ledig dag!
 
Tillbringade en ledig dag tillsammans med mina små barn. Tanken är att vi ska meta om några dagar och då behövs ju mask för att abborrar ska nappa så vi drog ut till kolonilotten för att leta mask. Där vi passade på att plocka upp lök, rödbetor och lite potatis, hyfsat varmt i luften under den timmen och jag var rätt genomsur av hårt bondearbete.
Då slår det mig att Ernst blir aldrig svettig, han bär, han gräver, han sågar och är ändå likväl helt perfekt som om han skulle gå direkt på en enklare tillställning. Jag själv är så sunkig efter att ha grävt i jorden att barnen knappt vill gå in på lokala ICA butiken tillsammans med mig.
 
Men nu är löken bärgad och det blev en bra skörd på vitlök, silverlök och gul lök. Längtar efter att få koka en mustig fransk löksoppa, dess ljuvliga smak är helt underbar. Tänk er en nattöppen bistro i Paris sent in på småtimmarna med goda vänner, ett par flaskor vin och en löksoppa, det är minnen för livet!
 
Löksoppa på mitt sätt 6 pers
100 gr smör
1/2 kg tunt skivad lök, gärna silverlök
3 dl vitt vin
1/2 dl portvin
1/2 balsamvinäger
100 gr bacon skuren i småbitar
1 tsk timjan
1 lagerblad
2 liter kycklingfilé
6 skivor av baguette rostade i stekpanna, ugn eller grill
300 gr riven gruyereost 
 
Gör så här:
Smält smöret i en gryta och låt det bli lite brynt innan löken får gå i tillsammans med timjan och lagerblad. Fräs på medelvärde tills den är mjuk och fått lite färg. Rör om lite då och då men låt löken ta färg och bli vacker. Slå sedan på vin och vinäger och se nu till att allt det karamelliserat i botten släpper nu för det är så gott. Fräs med bacon lite på slutet och slå på kycklingfonden. Låt det nu sjuda i 45 minuter. Smaka av med salt och peppar.
Nu ska baguetter fyllas med ost. En till var tallrik. Så har ni klassiska skålar på fot som tål värme lägg brödet i en fylld skål. Om ni inte har såna skålar så skicka in bröden i ugnen på grill och låt dem bli gratinerade. Slå upp soppa i tallriken och lägg bröd uppe på soppan. Gasolbrännare funkar också till osten! Där har ni en underbar löksoppa som är väl värd att testas!
 
Så samla vänner, dela vin, bröd och sagolik löksoppa, svårare behöver det inte vara!
 
P.S Jag gillar Ernst, men även Mandelmanns, Karl Fredrik, det danska programmet Bonderöven och många många fler. Tyvärr så lyckas jag inte lära mig sy på min inköpta symaskin!