Den 15 mars skrev jag detta på bloggen som är skrivet i svart!

En liten förklaring till varför det skramlar utanför restauranger kl 15 från och med i dag är att branschen inte får den hjälp de behöver för överlevnad.

I går kl 18 kunde inte beslutsfattare meddela huruvida krogen skulle kunna hålla öppet fram till det utlovade kl 22.00 istället för som nu är 20.00. Kl 06.00 i morse kunde de lämna besked om att INTE få öppna upp till kl 22.00. 2 timmar mer eller mindre kan tyckas, gör det något åt intäkter?

Nja det gör nog i dagsläget inte så mycket på intäkter.

Men utgifter, där gör det massor. 

MASSOR, vi har en skyldighet att lämna schema till anställda 14 dgr innan arbetstillfällen. Så enligt lag ska anställda ha lön för de 2 timmar som det nu INTE är öppet. Så säg att en anställd kostar 300 kr/timme inkl allt, en liten restaurang med 5 st som skulle jobba enligt schema är 10 timmar x 300 kr =3000 säg att den restaurangen schemalagt 10 öppnade kväll framöver det är snabbt uträknat 30.000 kr.

30.000 kr i utgifter och 0 (noll) kr i intäkter enbart på ett extremt sent besked om att inte få öppna vilket de sedan tidigare gett besked om att det ska fungera. Sen finns det ju mindre restaurangermed färre anställda och det finns större med fler anställda enligt schema. Sen finns det ju oseriösa som skiter fullständigt i regler men de allra flesta sköter detta. Dessa ska betala löner, leverantörer, fastighetsägare och dessa ska senare betala sina leverantörer. Alla dessa ska sedan betala någon annan i sin tur. Till slut har inte snickaren några jobb för dessa inte har råd att köpa tjänsten, lastbilschaufför behöver inte köra ut virke, de som tjänar pengar senare mäklaren som blir tvungen att återigen sälja lägenheter och villor de nyss har sålt när arbetslösheten slår till med full kraft. Det är en liten enkel förklaring till varför det är ljuv musik utanför restauranger kl 15.00 just nu fram tills beslutsfattare ger krögare möjlighet att undvika en konkurs!

 

Kanske första gången jag skriver något viktigt!

Corona har nu slagit till ordentligt, land efter land stängs, hundratusentals människor insjuknar och allt för många dör på grund av detta virus. Paniken bryter ut och information kommer från alla lustiga håll och blir en sanning. 
 
Ansvariga och expertis blir sågade oavsett vad de gör eller uttalar sig om då många andra sitter inne på "svaren" som vanligt. Toalettpapper, pasta och vita bönor hamstras så hyllor gapar tomma. Svenska folket förbereder sig som om det ska bli krig men som tur är mitt i detta så är det inte krig. Det är ett virus nog så jävligt men om jag fattat detta rätt så är det farligast för äldre och de som är sjuka. 2/3 delar av Sveriges befolkning kommer förr eller senare få detta virus om jag fattat rätt. Liksom vid vanliga förkylningar, influenserna och så vidare ska man stanna hemma från jobb, det är självklart. Har man väl fått viruset så bildas det immunitet om jag förstått rätt. 
 
Här kommer en liten tänkvärd historia!
 
I början på -90 talet var jag snickare, glad och stolt sådan. Jag trivdes verkligen med mitt jobb. Då kom en gigantisk byggkris, inga hus byggdes överhuvudtaget. Jag och väldigt många blev arbetslösa. Men det som kom av att byggen stannade var en rad andra problem. De som levererade trämaterial blev uppsagda, de som tillverkade spik blev utan jobb, de som tillverkade vitvaror fick stopp i produktionen. Lastbilschaufför blev uppsagda då inget skulle transporteras. Ja ni fattar, katten på råttan, råttan på repet och så vidare. Då fick jag chansen att få göra min barndoms dröm till verklighet. Jag fick chansen att skola om mig till kock på grund av hur byggbranschen såg ut just då. Att få jobba som kock hade jag önskat sen jag var 6 år och det skulle bara bli några år som kock tänkte jag tills byggbranschen drog igång. Åren gick och jag fortsatte inom restaurang, men tanken var fortfarande något år till. Efter 20 år, 2012 insåg jag att jag var kock. Nu är det snart 28 år och jag älskar mitt yrkesval.
 
Så vad menar jag att detta ska vara viktigt? 
Jo att det som hände då berodde på det ekonomiska läget och många, många blev drabbade på grund av att byggen stannade. Nu står vi där igen på grund av virus. När rädslan och paniken sätter till så slutar vi att mötas. Restaurangnäringen går på knäna, personal sägs upp. 15,000 är tydligen uppsagda, varslade eller hemskickade för att vi inte vågar leva någorlunda som vanligt. Så vad händer när 15,000 restauranganställda får sluta sina jobb. Mat som kastas som är förberett, råvaror som ligger hos leverantör blir förstörda. Bönder som har kött och grönsaker som inte kan distribueras, fiskare som inte får sin fångst såld, lastbilschaufför som har tomma bilar och så vidare. Det är många nu som sitter med råvaror som inte blir sålda. De har också familj. Katten på råttan, råttan på repet igen. 
Med 15,000 kollegor som står utan jobb och många som dessutom står utan ersättning överhuvudtaget då de liksom jag inte varit arbetslösa en enda dag på 30 år går en mörk eller kanske svart tid till mötes.
 
 Men det vänder, vi kommer att kämpa ner detta virus och komma tillbaka till att bara minnas hur vi bunkrade skithuspapper men vi inom restaurang kommer tyvärr få fortsätta ha det svart och drömma om att ens få råd med att torka oss i röven för i detta helvete kommer restauranger gå i konkurs. När ingen besöker restauranger i dag på grund av rädslan så kommer många kollegor stå utan en arbetsplats att ens kunna gå tillbaka till. Det är dålig lönsamhet redan innan för många och detta gör inte saken bättre. 
 
Så vad vill jag med detta som jag påstår vara viktigt? 
Jo, stanna hemma när ni är sjuka precis som vanligt. Hjälp de som är sjuka och sitter hemma med att handla och annat som behövs. Detta kanske gör att vi kan känna mer empati för andra utsatta på vår jord som dagligen lever i kris. Men handla på er lokala bagare, inte i dagligvaruhandeln, de säljer pasta, vita bönor och toapapper och får intäkter ändå. Köp en kaffe take away på det lilla caféet om ni inte vill eller vågar sitta ner. Köp matlådor till lunch där ni normalt sitter för att äta er goda lunch. Låt pizzabudet köra hem den där pizzan ni skulle ha köpt.  
Köp ett presentkort på en restaurangupplevelse till någon som fyller eller som behöver uppmuntras. Boka en hotellnatt för familjen på ett lokalt hotell och njut av att ni får vara friska och tillsammans. Är ni friska så är det ju dessutom än så länge helt okej att gå ut och äta som vanligt. Vi inom restaurang hade redan innan hårda restriktioner för hur hygien ska skötas och det är än hårdare nu.
 
 Det lilla ni kan göra det kommer betyda stort i slutet. Sen när viruset är bortblåst så kom ihåg att turista i Sverige, stöd de svenska hotellen och restauranger så mina kollegor snabbt kan få tillbaka sina jobb. Ta väl hand om de sjuka och de äldre, se till att de slipper gå ut och handla sina varor så de får slippa detta Corona virus.