Så härligt med söndag, en ledig och för mig lite helig dag, en vilodag! Jag har som kock aldrig haft problem med att jobb alla dagar i veckan förutom just söndagar. Älskar verkligen måndagar, ny vecka, ny meny, nya råvaror, måndagar är för mig början på någonting nytt och spännande, någonting positivt som bara finns där! Men söndagen är slutet på någonting, en dag där reflektioner kommer, tankar som samlas, energin som fylls på, en dag som ska njutas.
Söndagar är till för långa frukostar eller än hellre en härlig brunch, en morgontidning att sjunka in i, ensam, med familj eller goda vänner. Sitta ner och prata, skratta och bara finnas till. Ladda batterierna med god energi.
Sen är det viktigt att fråga vänner hur de mår och inte hur det går. Jag hade en chef för några år sedan som alltid kom in efter mig med frågan hur det går?! Efter en tid svarade jag, jo tack jag mår bra! Just nu i denna tid är det extra viktigt att fråga hur vi mår och sen lyssna till svaret, vi behöver varandra nu, mer än någonsin i en tid när vi inte får vara med varandra! Konstig ekvation detta.
 
 
Jag är ingen frukostmänniska egentligen, kan vara värsta matupplevelsen i livet faktiskt, svårt att äta på morgonen. En kaffe och juice räcker gott men sen ibland så är jag sugen på en sillmacka med ägg, lök, lagrad ost, då funkar det med en HOF och gärna en byxljummen O.P, ja vad tusan det är ju ändå söndag.
 
Har man som kock stått i ett kök 6 dagar med 60-90 timmar bakom sig så kan man få unna sig en liten rackabajsare kan jag tycka, det är ju ändå söndag! Då är en brunch så fantastiskt gott. Gud vad jag saknar en brunch känner jag. Saknar en morgontidning, en sån i papper alltså, sån som ger tummen och pekfinger lite svärta, som får toppen på finger att smaka pape mache. Det är att ladda energin till nästa fantastiskt härliga vecka!
 
Sen är ju lunchen en trevlig högtid, just i dag är jag sugen på svensk husmanskonst, isterband med gräslöksstuvad potatis, blodpudding med bacon och rårörda lingon samt stekta äppelklyftor, pannbiff med massor av stekt lök, kalops med rödbetor och gaffelmosad potatis eller varför inte rimmad lax med dillstuvad potatis!
Det är mat jag kan längta till. Sitta ner med knäckebröd, gott smör, kall mjölk och bara njuta av husmanskost.
Ohhh vad jag längtar efter den restaurangen i min lilla stad! En sån liten kvarterskrog som man skulle kunna tänka sig se Martin Beck eller Leif GW Persson sitta vid något av borden ätandes en toast skagen eller en raggmunk till söndagslunchen. En sån kvarterskrog som serverar Oscarstårta till dessert eller varför inte en kalvfile oscar med hummer, färsk sparris, choronsås och tryffel över den så som den ska vara!
 
(Likt äldste brodern i bröderna Dalton sticker jag ut hakan och säger med trötthet att DET SKA INTE VARA FLÄSKFILE, KALL BEARNAISESÅS GJORD PÅ SÅSBAS, RÄKOR OCH BURKSPARRIS, VISST DET KANSKE ÄR SÅ GOTT MEN KALLA DET INTE FÖR OSCAR, punkt slut!!!)
 
Så denna söndag blir det snart andra muggen med kaffe, juice och läsa morgontidning på mobil. Men batteriet ska laddas med en massa energi för snart är den härliga måndagen äntligen här igen! Var rädda om varandra, ladda era batterier och njut nu av söndagen!