Fred Åkerström spelar just nu på min Spotifylista "Om du var vaken skulle jag ge dig allt det där jag aldrig ger dig"! Lite så känner jag nu om restaurangbranschen och alla gäster som man aldrig längre ser! Om du (gästen) var här skulle jag ge dig något jag inte gett på länge! Tallrikar vackra som Carl Larssons målningar med mat som får instagram att blekna! Ett år har nu gått utan att få laga mat på lite mer avancerad nivå men jag ska inte klaga alls, jag har ett jobb nu. Ett kök att få njuta i, en liten inkomst som ger sån glädje. En självkänsla som nära på gör mig till en hel människa åter igen. Tänk att bara få finnas i ett kök gör mig gott till mods, känna doften av färska råvaror,  smaker av klassiska grytor får mig att vara lycklig. 
 
 
Jag är en rastlös själ, sånt som förr kallades konstnärssjäl, jag älskar att vara kreativ, skapa nytt, tänka till och producera mer. Jag vill lite till och när jag fått göra det så vill jag lite till. Kunde jag skulle dygnet få ha många fler timmar så än mer mat kunde jobbas fram. Baka mer, fler desserter, koka godare såser, ciciljera fler champinjoner kanske! Så mycket kärlek mat kan ge, till människor som äter och oss kockar som får laga maten till alla som är hungriga. Mat är bara intressant så länge man är hungrig sa Carl-Jan i radion häromdagen och det är nog sant! 
 
 
Men jag har en liten gäst som allt som oftast är hungrig, men hon börjar nu bli lite kräsen, hon har fått lite referenser på hur mat ska vara. Helt rätt, gäster ska ställa krav så vi kockar får anstränga oss lite. Vi är så jädra självgoda oftast så vi kan behöva lite kritik också!
 
 
Jag har faktiskt ingen som helst aning om jag ska vara ärlig var min förkärlek till svensk husmanskost kom ifrån. Den har bara funnits där, men väldigt många av de bättre restauranger jag fått jobba i har hållt fanan högt angående just husmanskost som en ren konstform. Men lustigt nog så håller den alltid i alla lägen, riktigt bra tillagad husmanskost får så många att njuta av en måltid. Vilket kanske inte minst nu också märks i konceptet Mormor Signes skafferi där bästsäljande än så länge varit rotmos med fläsklägg. Så simpelt egentligen men så fantastiskt gott det är med stompade rotfrukter med en klick smör och senap som rörs runt till ett mos som blir lagom grovt. Fläsklägg kokt så köttet kan delas med gaffel, då är det en av världens bästa rätter.
 
 
Redan nu funderar jag på vilka grönsaker som jag vill odla så jag kan laga mat i sommar. Olivolje stekt zucchini med mangold, vitlök, persilja som sedan vänds runt med nykokt pasta och en massa parmesan över! Det är inte vegetariskt, det är bara jädrigt god pasta! 
 
Jag är så evinnerligt tacksam för ett jobb just nu, tacksam att mitt koncept med Mormor Signes skafferi tagits emot så bra i denna pandemi som lamslagit en hel värld och min kära restaurangbransch. Men jag saknar alla gäster som en gång befann sig i alla restauranger, med liv och stoj!
 
"Utanför vårt fönster hör vi markens sånger
Som ett rastlöst barn om våren, dagen kommer
Lyssna till den sång som jorden sjunger
Om du var vaken skulle jag ge dig
Allt det där jag aldrig ger dig
Men du, jag ger dig min morgon
Jag ger dig min dag!"