2020 - JAG HÖJER MITT FINGER ÅT DIG!
 
 
Ja det är lite omoget av mig men det var ju faktiskt året som började bråka med mig ju! Så där får du!
 
Men jag tycker vi glömmer detta år och ser framemot ett nytt år, ett år med möjligheter till någonting nytt och spännande.
Lite så där som Lasse Berghagen säger,  "FUCK OFF NU KÖR VI "!
Med ödmjukhet över att allt inte är för alltid så kan ju 2021 få bli en ordentlig nystart, vilket härligt år det kommer att bli!
 
 
 
DEATH IN THE AFTERNOON 
 
 
En champagnedrink som tillskrivs Ernest Hemingway efter hans bok med samma namn från -30 talet. Ett 30 tal i Paris var nog lite som 2021 i Sverige kommer bli. Spännande, glädje och möjligheter, färg, form, musik och restaurangbesök dygnet runt, nästan i varje fall.  Rödvins kvällar med massor av idéer som frodas det är 2021. Brickor av närproducerade ostar bärs fram av kärleksfulla krögare med rosor på kinderna. Det är 2021, spännande känner jag!
 
Death in the afternoon, mycket bra bok och en fantastisk god drink som får avsluta årets sista eftermiddag. 
 
Detta behövs!
1 glas
2 cl pernod
Is
Champagne 
Nu är det klart! Bara att njuta av den lilla anis tonen på drinken. Ernest kunde sina drinkar. Hans Papa dobble är min favorit av drinkar! Den och så sagolikt god Bloody Mary, goda bloody Marys kan man dricka hinkvis om så vore, funkar även som alkoholfri. Även barn gillar den, gillar man ketchup så är ju Virgin Mary samma sak i flytande form fast godare. Så i morgon när ni väntar på er pizza så är mitt råd att avnjuta en kryddig Bloody Mary eller varför inte ett glas champagne, låt 2021 bli en nystart, ett festligt år utan dess like! Ut med det gamla skiten och in med det nya och det ordentligt!
 
PIZZANS NATIONALDAG 
 
 
1 januari,  av någon lustig anledning så har det blivit pizzans dag i Sverige. Alla ska äta pizza med följd av att det blir timmars väntan på pizzan när ugnar går varma. Det var i rätt många år som jag inte var någon större vän av just pizzan. Det funkade som mättnadskänsla men inte mycket mer.
Sen en dag för 15 år sedan så kom jag på efter ett besök att jag faktiskt hade njutit av pizzan. Men vad det var kunde jag inte sätta finger på. Pizzan några veckor senare på en annan pizzeria var inte alls på samma sätt, den var torr i kanter, smaklös, fett som lät burkchampinjonerna flyta runt som små öar i pölar av saggigt fett, ja den smakade och såg ut som pizzor alltid gör. Sen några månader senare vid ett nytt pizza tillfälle på en tredje pizzeria så märkte jag att pizzan var god, mycket godare än vanligt. Min kockhjärna började analysera pizzan, brödet var saftigt med kanter tjocka som en thekaka, brödet smakade just som ett gott bröd där de för första gången gick att äta. Breda och luftiga kanter,  inte små, hårda som knäckebröd utan med smak. Helt annorlunda än de pizzor jag alltid ätit tidigare. Tomatsås som smakade en somrig tomat med värme och inte som en unken plåtburk med metallisk smak. Det där simmig fettet var borta och osten höll ihop, den hade inte skurit sig för dela upp sig i 2 separata delar. Ostmassa och fett, utan den var homogen. Då förstod jag vad pizzahimlen var för något. Jag blev fast i pizzans förlovade himmelrike. Jag har som vanligt fått ta emot kritik när jag sagt MIN sanning, som när jag sagt att det finns få riktigt bra pizzor. Då tror de som lyssnar att jag pratar om att det jag tycker är gott kanske inte andra tycker är gott! Nä det är ju förvisso sant, men jag pratar ju för bövelen inte om pålägg. Utan det som är under. Det är 4 komponenter som gör en pizza magisk.
 
1, Degen. Den skojar man inte bort, det ska absolut inte vara socker i den. Den ska ha ett bra och gott mjöl. Nej, där har du fel, mjöl är inte bara mjöl. Det är själva hemligheten i allt gott bröd, ett bra mjöl behöver inte kryddas med något förutom salt egentligen.  Men pizzadegen likt allt annat bröd behöver tid. Tid så mjölets smaker får chans att frodas. Sen kanten på pizzan, den är ju fasligt god när den är 2 cm tjock och 3-4 cm bred. Sen måste ju botten vara perfekt I sin tjocklek.
 
2.Tomatsåsen. Där räcker det inte med att vippa ner italiensk salladskrydda och köra ner mixerstav så är det klart. Nej, nej, nej! Tomatsåsen på riktigt bra tomater, mycket köttiga tomater som kokas till en mustig och kärleksfull tomatsås som smakar som ett helt kärleksfullt Italien en solig dag.
 
3. Osten. Där går det inte att fuska. Ingen halvbillig färdig riven variant som sen bara blir till fett i ugnen. Utan ost som klarar av ligga i ugnen och skapa en harmoni. Lite hård ost så som, parmesan, pecorino eller grana padano och så lite mjukt i form av mozzarella. Det är glädje att se mozzarella på pizzan, mjuk och krämig. Nej, inte den som är skivad från en mozzarella limpa utan de runda fina färska ostarna. Snåla inte på ostsorter, den fyller en otroligt viktig del i en bra pizza.
 
4. Ugnen. Här kommer den viktigaste delen. Om de tre första är rätt så in i helskotta men ugnens temperatur är fel. Ja då kan ni skita helt i de tre viktiga delarna. För om temperatur är för lågt vilket det allt för ofta är i pizzeriors ugnar så blir det just det, SAGGIGA PIZZOR!!! Vrid upp ugnen eller elda på lite extra med veden. Den tål det, den är byggd för hög värme och tål den inte det så har man köpt fel ugn. 450-500 grader. Pizzan ska bara in och vända i  max 2 minuter. Då blir kanterna lagom brända, osten hinner precis lagom smälta till. Lagom är fel ord, förlåt, perfekt ska det vara. 
 
Fundera på det i morgon när ni har ätit er pizza, var den perfekt eller var den bara en mättnadskänsla? Pizza är ingen snabbmat det tar år av kunskap att bli pizzaiolo, alltså pizzabagare.  Pizzan äts med fingrar, inte kniv och gaffel. Skärpning där, lite känsla måste det finnas Skär den i tårtbitar med 5-6 cm bredd, sen om den är perfekt tillagad ska det gå att lyfta den i kanten mellan tumme och pekfinger och spetsen ska bara tippa ner en aning. Inte hänga som tungan på dreglande St Bernhards hund med fett över allt.  Njut av en perfekt pizza.
 
Här kommer mitt recept på pizzadeg. Testa det ni som har er egen pizzaugn. 
 
Connys pizzadeg
1 liter vatten 
1,7 kg tipo 00 eller vetemjöl special eller det godaste mjöl du vet
1 msk olivolja av god sort
1 dl surdeg
1/2 msk jodfritt havssalt 
( osäker på surdeg, tillsätt 10 g jäst)
Blanda allt utom salt i 10 min, tillsätt salt i ytterligare 3 min. Låt degen vila i rumstemperatur i 2 timmar. Kläm ut degämnen på 250 g eller som ni själva önskar. Vila sedan i 5-6 timmar I kyl eller till dagen efter. Där har ni ett enkelt recept som jag är nöjd med. Sen är det bara att testa sig fram med mjölet. Olika mjöl kommer smaka olika och kräva olika mängd med vatten. Lycka till.
 
Så låt nu detta skitår få klinga ut med ett enda löfte att 2021 ska bli så otroligt mycket bättre! 
Gott nytt år!