Jag vet inte vad det är med pasta men jag verkligen älskar pasta. Kan inte tänka mig att vara utan pasta och äter det gärna i någon form varje dag och har gjort det sen min mormor kokade spaghetti till mig som 5 åring. Jag fick en sån gaffel med en liten vev i handtaget för att snurra upp spaghettin på gaffeln. Gud vad jag njöt då I mormor Signes kök, Nonna!
Men pasta är så mycket mer än att bara koka den mjuk och slå någon halvsunkig sås över.
 
 
Jag kan säga att under några dagar I juni i min hemstad serveras det nog ett världsrekord i pastakokning. Då inte på ett direkt positivt sätt i den gastronomiska världen.
Vätternrundan, denna fantastiska folkfest med över 20,000 tränade cyklister som tar sig an 30 mil runt Vättern som nästan samtliga vill ladda med kolhydrater med stora lass av pasta. ALLA som kan säljer pasta då med utspädd, avredd köttfärssås med uppvärmd, mosig pasta. Det är väldigt många portioner som serveras då med varierande kvalitet. 
 
Jag ska berätta en väldigt sann historia från början av 90 talet när jag gick restaurangutbildningen just ang pasta och vätternrundan.
 
Vi serverade nog 1500-2000 portioner med mat på 2 dgr och för att hinna med detta så förkokade vi pastan och frös in en backup. Då följde jag order utan bättre förstånd men efteråt var det nog inte mitt stoltaste ögonblick i restaurangkök förstod jag.
Det var ett skräckexempel på vanvård av en kulinarisk delikatess. 
Men tyvärr så serveras pasta även på andra håll i Sverige som något som mer liknar en blöt pannkaka med sås över.
Pasta behöver kärlek och omtänksamhet. Koka den några minuter kortare än vad som står på paketet i rikligt med saltat vatten och vänd runt i såsen så den får fyllas av dem omsorgsfullt tillagade såsen. Vilken njutning det blir.
 
 
Det som är så spännande med pasta är att det behövs inte mycket för att det ska bli gott. Olivolja, vitlök och svartpeppar med perfekt kokt pasta är som att kliva in i himmelriket. Svårare än så behöver det inte vara.
 
Sen kan det ju vara kul och låta barnen få göra sin egen pasta, fungerar utan pastamaskin om man inte har det. Bara att kavla och barn älskar att få kavla.
Ett enkelt recept är 5 ägg och 500 gr vetemjöl. Blanda runt till en deg. Låt den vila i 1 timme. Kavla ut så tunt det går och koka sen i vatten som är ordentligt saltat. Klart, svårare än så behöver det inte vara, under den tiden har inte barn lekt med mobiler eller paddor en enda gång. Samt att ni har fått umgås lite. Kan ju vara bra sysselsättning i dessa corona tider.
 
Pasta med sardeller 4 pers
1 brk sardeller
1 stor lök, hackad
2 msk kapris
2 vitlöksklyftor riven
2 msk skuren persilja
Olivolja
Parmesan eller grana padano 
Svartpeppar 
 
Koka 400 gram av er favoritpasta under tiden så fräser ni sardeller i sin egen olja på medelvärme, låt lök och vitlök gå med. Lägg i kapris i sista stund. När pastan har några minuter kvar så lyfter ni över den till sardeller och tillsätter lite av pasta vattnet så det får koka med tills pastan är perfekt, vänd ner persiljan i det sista.  Lägg upp på fat, rippla olivolja över, riv rikligt med ost över, några varv med pepparkvarnen och så har ni en pasta fylld av smak och kärlek. Har ni sen låtit barnen kavla degen och fräst på ingredienser så kommer de fullkomligt älska detta, jag lovar.
 
Det är glädje att få laga mat och än större glädje att äta god mat! Mat behöver ju inte bara vara ett sätt att bli mätt för stunden. Lite som den där mjuka, tjocka väldoftande handuken gör så mycket mer för ens välbefinnande än att bara torka huden torr.
 
Njut nu av er dag och var rädda om er!