Dessa härliga temadagar, de tar liksom aldrig slut, i dag firas det runt om i landet Surkålensdag! Denna glädje över surkålen tar aldrig slut, festen fortsätter till onsdag,  annandag surkålsdagen. Här fungerar det väldigt väl med en Riesling från Alcase eller en god tysk öl. 
Alscase har bollats mellan Frankrike och Tyskland under de olika krigen mellan dem och det kanske är det enda goda med krig för sauerkraut har varje gång förädlats lite, kummin från Tyskland har tillsatts, ankfett från Frankrike och så vidare som förgyller CHOUKROUTE  GARNIE A L'ALCASIENNE! 
Vid de tillfällen jag besökt Paris så har jag ätit surkål på samma restaurang vid 5-6 gånger. En hel meny med olika anrättningar till och med så serverar de fisk och skaldjur med surkålen. En uppsjö av olika korvar, blanc, noir, korvar, jag verkligen älskar korv. Där är ett hantverk som jag uppskattar att jobba med. Fläsklägg, rökt sidfläsk som fått puttra med lök i ankfett, enbär, vitlök, senapskorn, lagerblad, vitlök och vin som kokas innan den syrade kålen får koka med. Potatis är ett måste och så dijonsenap. 
Nu förstår ni varför man firar denna dag, inte ett öga är torrt. Vid min senaste tillfälle i Paris så lyckades (misslyckades) jag beställa in surkålsfatet för 2 personer, jag fick nära på i mig hela anrättningen, 1 flaska vin och rejält med senap efter att ha sett målgången av Tour de France. 
Vid ett tillfälle så bjöd jag in vänner på surkål, bordet dukades upp med allehanda drycker och tillbehör samt surkål. Det uppskattades inte av samtliga vid sällskapet då några lämnade bordet och köpte sig mosbricka vid korvmojen på gatan. Alla kan inte älska CHOUKROUTE de GARNIE men alla kan vara med och fira! Nu kam ni gå och köpa en burk med surkål, fläskkarré, korvar, och bacon och njut av festen! Det tar lite tid men det är det värt, ni är värda det!
C'est la vie!