Kyckling kan vara så fruktansvärt trist. Skinnfri, överstekt kycklingfilé som blir torrt så det nästan dammar i munnen är ingen höjdare. Men kyckling kan ju vara så gott, så fylld av smaker, kyckling är så tacksam att tillaga på så många sätt. Lättrimmat lår som sedan får koka i olivolja och smör är så ljuvligt, ett bröst med ben och vinge som steks med timjan, vitlök och smör blir som en nobelmiddag. I vissa delar i Latinamerika räknas kyckling som en grönsak, ja i varje fall som vegetariskt så det är ju gott för alla.
 
 
Att lägga hel kyckling i en gryta med en massa rotfrukter blir till lunch I en hel vecka för mig. Först äter familjen av kyckling, sen plockar man kött och gör en pasta, buljongen blir till soppa en dag. Mild och ljuvligt god soppa. Med eller utan grädde går lika bra.
 
Men så är Diablo, DJÄVULSKYCKLING, kryddstark med lite chili, vitlök, körvel, oregano och citron helt fantastiskt gott. Ofta på min grill på kolonin, fläker jag ut en hel kyckling och låter grillröken tränga in i köttet som även får så mycket mer smak av skråvet. Allt på ben blir godare, fläskkotlett med ben smakar ju så mycket mer. Sen på grillen kan man som jag ofta påpekar lägga på grenar eller ved av äppelträd, enris, ekspån eller annat som ger smak. Så en kyckling Diablo får åtminstone mig att gastronomiskt gå igång som den sanna gourmand jag är! Ta nu fram er grill, har ni inte en med lock på så åk till en loppmarknad och köp en gammal kastrull för att vända upp och ner så har ni en rökgrill snabbt och billigt.